Vilken underbar höst vi haft hittills, soliga dagar, härlig höstfeelis och personligen har jag haft väldigt mycket på gång och det har gått bra både på jobbet och hemma. Varje dag solen har varit framme så har jag passat på att ta en promenad och njuta av värmen och den fina miljön, för redan nu när jag märker att det börjar bli mörkare tidigare för varje dag och jag vill hinna njuta av det här så länge jag kan. 
 
Under hösten, speciellt novembermånad, så brukar många få det lite jobbigare, lida av en form av höstdepression, stress och känna att mörkret tar över. Själv försöker jag alltid se till att hitta de ljusa stunderna under dagen, inte dras ner i någon depression och hålla stressen borta, för jag vet att det skulle dra ner mig så otroligt mycket och det vill jag inte.
 
Det här inlägget kommer handla om hur du kan undvika att få en höstdepression, eller hur du kan hälpa andra som lätt brukar bli mer sorgsna och stressade under hösten. Jag vill verkligen att alla ska få må bra, och ha en lugn och bra höst. Det är så många vänner och bekanta, samt också folk jag inte känner som lider av depression och ångest, utbrändhet och stress och det drar ner deras liv och hälsa så otroligt mycket, så jag hoppas att dessa tips kan lite hjälpa din vardag! 
 
 
 
 
 
Ta vara på de ljusa stunderna om dagen, ju närmare mot julen vi kommer så desto färre ljusa timmar får vi. När man far iväg till jobbet/skolan så är det mörkt, och när man kommer hem är det mörkt, även om du har en lång och ganska fullbokad dag så kan du passa på att gå ut en stund. Ät lunch utomhus, ta med kaffekoppen och sitt på balkongen/trappan en stund, och den friska luften samt solen får dig både piggare, gladare och förhoppningsvis lite mer energisk så du prkar resten av dagen! 
 
Känner du dig stressad och fullbokad, våga boka in tid för dej själv och varva ner. Se till att du åtminstone en gång om dagen gör något du själv blir lugn av, trivs med och vill hinna med. Exempelvis kan det vara att hinna njuta av en kopp te hemma på soffan, fara på kaffe med en kompis, ta en 30 minuters power walk, läsa bloggar eller kolla youtube.. ja i princip vad som helst som du själv vill göra en stund för att varva ner! Om du är en person som måste ha allt inbokat, så se till att boka in din egen tid och håll den också. Du är minst lika viktig! 
 
Flickor, om ni märker nu redan att era p-piller eller andra preventivmetoder med hormonrer påverkar er negativt, så välj bort dessa nu redan. Många tjejer kan få dåligt humör, huvudvärk och illamående av hormonella preventivmedel, och om man brukar känna sig extra nere på hösten så skall man vara extra försiktig med att proppa i sig ännu mer ämnen som kan påverka humöret. Diskutera med din läkare och se ifall du kan använda något annat.
 
 
 
 
 
Nu om någonsin kommer du behöva alla timmar sömn du kan få, så kom ihåg att sova ordentligt. Räkna ut så att du får sova minst 7-8h per natt så du säkert orkar följande dag, sov inte 5-6h och fyll på med powernaps under dagen, det kan göra din hjärna trött och ofokuserad istället för utvilad. För att kunna somna bättre på kvällarna så bestäm dig för en tid du kryper ner i sängen, undvik telefonen och internet för att inte fastna i sociala medierna så sent på kvällen.
 
Umgås med dina vänner, dina nära och hitta positiva personer att hänga med. Jag har tidigare år märkt att jag pvåerkas så otroligt mycket av de jag umgås med, och om mina vänner är negativa, sura, stressade eller på andra sätt får mig att känna mig ledsen eller nere, så måste man tyvärr välja bort dessa vänner. Självklart kan man ha en jobbigare period och gräla med sina vänner, men om man under en längre period bara mår dåligt av relationen så kanske ni har glidit isär, blivit för olika. Låt inte tunga relationer dra ner dig!
 
Våga säga till och våga säga nej, speciellt om du känner dig nere eller stressad. Har du det tungt på arbetet, jobbigare period i skolan så säg till din arbetsgivare/lärare och berätta om situationen. Alltsom oftast brukar de förstå och se till att du får mindre uppgifter. Bokar kompisarna in massor med program, familjen har middagsträffar, vill du hinna på allt men blir ännu mer stressad, så säg istället nej och välj bort något. Det kanske känns jobbigt, men förklara situationen så borde vännerna och familjen åtminstone förstå! 
 
Kör på en vit månad, både för socker och alkohol. Sockret får både humöret och energin att åla upp och ner, satsa istället på frukt och grönt och välj också ordentlig mat istället för snabbmat. Du påverkas så mycket av vad du äter, snabbmat kanske för stunden låter bra, men tänk ett steg längre. Lika så kanske alkoholen inte är den bästa lösningen just nu, speciellt om du annars är känslosam och stressad så kan alla negativa känslor få utlopp i misstag i fyllan. Dessutom mår inte din kropp bra av alkoholen, de sena nätterna och bakfyllan dagen efter. Prioritera ditt eget välmående, och hej jag kan åtminstone ha super roligt utan alkohol, det kan du med!
 
Om ni har några egna tips som har hjälpt er, så får ni jätte gärna dela med er av dem!
 
 
 
 
 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi
Kommentarer
1
Frida

Jättebra och peppande inlägg :)

Svar: oh tack :)
Ida-Marie

http://fridanyburgs.blogg.se
2
Sara Möller

Oh, det här inlägget - i love it! :D Och din header är verkligen on point måste jag säga! Sjukt snygg!! :)

Svar: Oh tusen tack ska du ha, roligt att höra! :)
Ida-Marie

http://www.saramoller.nu
3
anonym

Hej! Två frågor!
Du bor i Finland och du bloggar från blogg.se som är mer åt Sveriges bloggare. Tjärnar du pengar också om du bor i Finland eller hur går det för dig?

Vilken bloggverktyg tror du som är bra? Vad tycker du om blogg.se? Varför bloggar du inte på Wordpress.com?

btw! Din blogg är sjukt fin! Som Sara skrev, header är verkligen on point!

Svar: Svarade på dina frågor i ett inlägg, tack för kommentaren :) http://ziio.se/2016/october/varfor-just-bloggse-hur-gar-det-for-mig-och-mitt-bloggande-egentligen.html
Ida-Marie

Namn

Mail

URL



Kom ihåg mig?
Trackback
google-site-verification: google5984d66a20744008.html